Sunday 17 June 2012

Punca Nazmi Faiz Dilayangkan Kad Merah.





Perlawanan persahabatan antara Malaysia U22 vs Qatar U22 berlangsung di Stadium Shah Alam jam 4:30petang semalam. Perlawanan yang dijadualkan menentang skuad bolasepak Timor Leste telah dibatalkan dan skuad Qatar U22 sudi untuk menyahut jemputan Malaysia. Keputusan perlawanan berpihak kepada skuad Malaysia U22 yang diketuai oleh Irfan Fazail dengan jaringan 2-0. Kedua-dua jaringan dihasilkan daripada sepakan freekick yang diambil secara terus oleh Irfan Fazail menghasilkan gol pertama. Manakala gol kedua juga dari sepakan susulan Rozaimi setelah sepakan percuma yang diambilnya mengenai benteng pertahanan Qatar U22. Nazmi Faiz hanya beraksi selama hampir 40 minit sahaja setelah Nazmi Faiz dilayangkan kad merah oleh pengadil perlawanan dari Malaysia, Nagor Amir Noor Mohamed. Punca Nazmi Faiz dilayangkan kad merah setelah beliau menumbuk Kapten Qatar U22, Abdelkarim Hassan.


Kejadian berlaku setelah Nazmi Faiz berang apabila Abdelkarim melakukan sliding tackle yang agak keras dan berbahaya sambil mengangkat tinggi kakinya. Nazmi yang berada di bahagian tengah padang telah membuat satu hantaran yang cantik ke sebelah kanan padang untuk rakan sepasukan, Azrif Nasrulhaq, telah meluru dan terus menumbuk pemain Qatar U22 tersebut. Abdelkarim itu juga dilayangkan kad merah setelah melakukan tumbukan balas terhadap Nazmi Faiz dan ianya jelas dilihat oleh pengadil perlawanan.


Dikatakan Coach Ong Kim Swee agak terkejut dengan tindakan Nazmi Faiz. Namun beliau menyedari ada sesuatu yang tak kena pada emosi Nazmi Faiz sejak pagi lagi. Ini dikatakan ada kena-mengena dengan satu siaran akhbar tabloid yang mengatakan bahawa Nazmi Faiz seorang playboy!!!??? Mungkinkah itu punca emosi Nazmi Faiz terganggu dan seterusnya menjadi punca Nazmi gagal mengawal emosi semasa perlawanan lantas menumbuk pemain Qatar U22??


Mungkin juga... Ada juga yang mengatakan Nazmi Faiz besar kepala setelah ditawarkan kontrak bermain di Eropah. Ada juga yang mengatakan "alaaa Nazmi..sikit je tu suratkhabar usik, camana jadi player profesional kalau kena cuit sikit dah melatah"... Isu Nazmi Faiz besar kepala tak timbul. Kalau dia nak besar kepala, dia takkan buat kat padang. Kat luar padang lagi dah boleh buat... Insyaallah Nazmi boleh kawal diri.


Tapi isu Nazmi Faiz kena cuit dengan suratkhabar adalah sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku. Sebab suratkhabar tidak melaporkan perkara yang berkaitan kerjaya Nazmi Faiz sebagai pemain bolasepak profesional. Media usahlah diulangi perkara yang sedemikian demi melariskan jualan anda. Usikan sebegitu boleh merosakkan dan seterusnya menghancurkan permata negara kita.


Sepatutnya kita guide atlit macam Nazmi Faiz tu. Nazmi Faiz sangat muda. Mungkin dia belum tau cara untuk kawal perkara sebegitu. Diharap agar jangan diulangi lagi. Berbicaralah mengenai perkara berkaitan kerjaya mereka.


Nazmi Faiz memohon maaf kepada skuad Malaysia U22 dan semua penyokong dan perkara sebegitu tidak akan berlaku lagi. Pesanan untuk Nazmi Faiz, ini adalah proses kematangan kau. Kau harus hadapi dengan tenang dan waras. Jangan dimusnahkan perrjalanan kau baru bermula. Banyak lagi yang harus kau tempuh di hadapan dik...
Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More