Tuesday 26 June 2012

Panduan Apa Nak Buat Bila Dapat BE.

Alhamdulillah..murah rezeki. Melekat lagi Buffered Earnings (BE) kat blog Pesta Irama Jiwa. Baru masuk BE ke-13 sejak aku mula blogging dengan blog ni. Out of 13, cuma 2 je BE yang masih running. Lagi 11 BE dah bertukar jadi Metered Earnings. Sikit je BE....hehhe..Walau macamanapun aku tetap bersyukur. Tetap berterima kasih kepada Nuffnang dan Drypers Relaunch yang memilih blog Pesta Irama Jiwa sebagai salah satu medium tapak pengiklanan mereka.

Dulu-dulu masa aku baru mula blogging, aku tak tau pun apa gunanya BE ni. Tak tau langsung kenapa bloggers gilakan BE. Yang aku tau bila check kat bahagian Earnings Nuffnang mesti ada BE. Bila tanya kat Nuffnang, baru la paham apa fungsi BE tu...kodi betul aku ni tak tau untuk apa BE tu...hahaha.. Lagipun masa tu yang aku tau cara dapat duit melalui blogging hanya dengan Google Adsense je....bertambah lagi tahap kekodian aku...hahaha

Aku rasa mesti ada yang terpikir dan terlintas persoalan apa yang perlu buat bila dapat BE? Betul tak? Persoalan yang sama timbul masa aku mula-mula kenal dunia blog ni. Ok, aku kongsi dengan korang panduan apa nak buat bila dapat BE.

Aku takde panduan yang gempak power gila untuk kongsi dengan korang. Cuma aku kongsi apa yang aku tau dan aku buat bila dapat BE. Aku akan cuba cari info untuk sentiasa update blog Pesta Irama Jiwa. Aku cuba pastikan setiap hari ada maklumat baru untuk kongsi dalam blog ni. Maklumat hanya aku kongsi setelah aku pasti info tu sahih. Aku cuba elak untuk membuat entri yang mengundang kontroversi atau maklumat yang tak betul. Bahaya!!! Aku juga cuba untuk tidak menyinggung mana-mana pihak. Sebolehnya aku buat entri maklumat yang dicari atau diperlukan pembaca blog. Secara mudahnya, cuba naikkan trafik ke blog kita bila kita dapat BE. Tapi cara untuk naikkan trafik ke blog kita ni jangan la dengan cara kongsi gambar bogel ke, gambar lucah ke atau sebar fitnah ke... Tak dinafikan trafik visitor ke blog kita akan mencanak-canak naik beribu-ribu andai kongsi benda-benda lucah atau sensasi. Memang mudah dengan cara tu. Tapi cuba pikir balik, kita akan dapat income dari entri blog yang kita buat tu. Tanya balik kat diri kita dengan soalan "apa status rezeki aku dapat kalau aku kongsi gambar lucah kat blog aku?"... Aku pasti korang tau apa jawapannya kan..?

Secara asasnya 'Magic words' panduan apa nak buat bila dapat BE ialah usahalah untuk naikkan trafik Unique Visitors (UV) ke blog korang ye....Insyaallah pendapatan hasil dari blogging meletup!!!
Published with Blogger-droid v1.7.4

4 comments:

waaahhh... hebat lah bro!! mantap!!

wah...bestnya...banyak info pasal BE kat sini..cik mai sebagi blogger baru patut baca nie...thanks for sharing

Hebat lagi shakiddo.com hehehehe

Mana de byk cik mai...aku pun blogger baru gak...hehehe...KiD tu blogger padu...!!!

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More