Monday 19 March 2012

Macamana Nak Khusyuk Dalam Solat?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entri yang agak keagamaan skit dengan tajuk macamana nak khusyuk dalam solat?

Firstly, aku bukan ustaz. Tahap ilmu agama aku pun terlalu cetek. Sebenarnya aku pikir banyak kali juga samada nak buat entri berkaitan khusyuk dalam solat ke tak. Aku sedar dan tau tahap aku yang amat kerdil ni. Ramai lagi ustaz dan ustazah kat luar sana yang hebat dan lebih layak untuk berbicara berkaitan agama ni. Tapi memandangkan aku dapat tips macamana nak khusyuk dalam solat ni dari Masjid Al-Muktafi Billah Shah, Kuala Terengganu dan maklumat yang sama juga disampaikan masa khutbah Jumaat lepas. Ye la, last week kan aku pergi Kuala Terengganu sempena pertunangan adik aku. Lagipun benda yang baik ni elok dikongsikan. Sesuatu yang baik tu datangnya dari Allah kan...

Ok...aku kongsikan cara bagaimana nak khusyuk dalam solat....Insyaallah..kita amalkan bersama ye..

1) merancang dan bersedia jasad serta rohani untuk menunaikan solat dengan menjadualkan kerja atau tugasan harian supaya tak terbawa bawa semasa solat.

2) menyedari solat ialah ibadat untuk mendekatkan diri bersama mengingati Allah.

3) tumpuan perhatian ke arah tempat sujud dan kawal pemikiran dengan memusatkan ingatan kepada Allah dan solat yang ditunaikan.

4) memahami setiap bacaan, zikir dan pergerakan dalam solat.

5) anggap solat yang ditunaikan umpama solat terakhir yang kita kerjakan sebab mungkin ajal tiba sebaik selesai solat.

6) pakai pakaian yang sesuai dan solat di masjid atau surau.

Itu lah 6 cara khusyuk dalam solat yang aku dapat masa solat Jumaat kat Masjid Al-Muktafi Billah Shah, Kuala Terengganu minggu lepas. Sama-sama la kita berusaha untuk khusyuk dalam solat supaya ibadat kita diterima Allah Taala....Wallahualam..senang-senang boleh la singgah website masjid tu http://masjid-ambs.com/v1/index.php dan sumber gambar dari specialterengganu.blogspot.com. Aku tak sempat snap gambar sebab anak aku layan game kat handphone...heheh
Published with Blogger-droid v1.7.4

6 comments:

inshaAllah akan digunakan.. ^_^

satu amalan yang patut kita laksanakan.. dengan penuh ikhlas.. insyaAllah

Entry menarik untuk dibaca oleh semua org..

Insyaallah..yg baik tu dari Allah..aku kngsi utk semua...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More