Tuesday 27 March 2012

Apa Nak Buat Tiap Kali Dapat Gaji.

Assalamualaikum....Salam Sejahtera...Dah macam budak sekolah bagi ucap salam tiap kali cikgu masuk kelas...heheh..Ok, seperti yang aku janjikan dalam entri sebelum ni pasal gaji. Aku kongsikan dengan korang apa nak buat tiap kali dapat gaji.


Info ni aku dapat dari member aku yang juga sifu aku masa aku belajar pasal beli rumah dapat duit, Bro Budin. Beli rumah dapat duit?? Orang beli rumah kena keluar duit, tapi aku beli rumah boleh dapat duit pulak. Ok, tu kisah lain...kalau aku ada mood aku cerita, kalau takde entri pasal tu kiranya aku takde mood la ye...heheheh..Skang ni kita crita apa nak buat tiap kali dapat gaji. Aku listkan kat bawah apa yang sepatutnya kita semua buat dengan duit gaji kita. Lepas tu sama-sama la kita cuba ikut panduan tu. Insyaallah, kita akan tau apa jadi dengan duit gaji kita. Kita boleh rancang kewangan kita dengan baik. Tapi sebelum tu aku bagitau kat korang yang ini hanyalah panduan dan aku tak bertanggungjawab kalau apa-apa jadi ye...Aku bukan pakar kewangan!!!...hehehe





1. FFA - Financial Freedom Account - 10% dr gaji bulanan.
2. LTSS - Long Term Saving & Spending Account - 10% dr gaji bulanan.
3. NEC - Necessity Account - 55% dr gaji bulanan.
4. PLAY - Play account - 10% dr gaji bulanan.
5. EDU - Education account - 10% dr gaji bulanan.
6. GIV - Give account - 5% dr gaji bulanan.


Itulah 6 panduan apa nak buat tiap kali dapat gaji.... korang dah bole cuba ikut panduan ni.. Mula-mula susah jugak sebenarnya sebab setiap org lain komitmennya. Ada jugak di antara kita yang selalu over belanja sampai rasa duit gaji tak cukup (macam aku...hhehehe). Elok kita kira dulu komitment bulanan kita. Yang penting DISIPLIN....Nanti aku olah sikit 6 panduan tu satu-satu ye...

4 comments:

tiap kali dapat gaji... bayor bil.. makan.. nyum3.. shopping2.. wawweeeeeee

Hehehe..ikut bdget schedule x? Atau blasah je..maklum la org mcm KiD ni byk sumber masyuk nye puuunn..heheh

A good start. Keep on learning about financial literacy. The more you learn, the more obvious you can see on options avail able for you to invest & allocate....

http://redinkblackink.blogspot.com

thnx bro...still learning to earn a better life in future...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More