Sunday 26 June 2011

Macamana nak blogging guna Blackberry??

Ok la...entry kali ni gua buat special untuk member gua yang tanya kat Facebook "blogspot application ada tk for bb?" dalam erti kata lain yang gua andaikan adalah "Macamana nak blogging guna Blackberry?". Ok gua cerita sikit la kat sini sebagai memberi bantuan pada member gua & bloggers lain yang guna Blackberry.

Sebenarnya macam ni...korang boleh post entry blog korang kalau korang boleh send email guna Blackberry. Chewahhh...apa brang kalau guna Blackberry tak boleh send email...mesti la boleh kan...kalau setakat pakai Blackberry tapi tak boleh send email, gua cop lu orang poyo je...hehehe...

OK..ok.. Ikut step yang gua tulis kat bawah ni....

Apa apa hal Login dulu ke Blogger.com. Lepas tu pilih Profile - Settings - Email & Mobile. Korang perasan tak kat Posting Options ada satu ruang Email Posting Address??..tu kalau guna Blogger yang baru ni ...kalau guna yang lama korang kena follow Profile - Settings -Email - Mail-to-Blogger Address. Korang akan nampak ruang  username.secretword@blogger.com. Kat username tu, korang punya login username ke Blogger. secretword tu pulak, korang guna la apa apa word yang orang lain tak boleh tau untuk mengelakkan orang lain daripada post ke blog korang.

Lepas tu korang pilih la samada korang nak post korang di published dengan segera atau nak saved as draft dulu & publish kemudian. Jangan lupa pulak nak save Settings bila dah settle tu....

Ok bila ada new blog entry pulak... untuk tajuk new entry korang tulis kat subject email. Manakala untuk content new post korang tulis kat ruangan email. Kalau ada apa apa gambar, korang attached je skali dengan email tu. 

Akhir sekali jangan lupa tambah #end kat akhir email tu kalau korang taknak blog entry korang tu ada tu tulis sent from my blackberry device.

Korang cuba la ye....gua harap berjaya...

Kalau tak berjaya korang boleh ushar sini untuk keterangan bergambar....

2 comments:

good info. mmg leceh sikit nak godek setting.

biasa la tu belle...seskali kena godek jugak...

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More