Wednesday 8 February 2012

Selangor vs. Lions XII

Tak lama lagi akan berlangsung perlawanan antara 2 musuh tradisi bola sepak Liga Super Malaysia iaitu antara Selangor vs. Lions XII. Lions XII yang dulunya menggunakan nama republik seberang tambak, Singapura. Peminat bolasepak Malaysia dan Singapura memang tau sangat tentang pertembungan kedua-dua pasukan yang sememangnya hebat dan hangat.


Sejarah kehebatan kedua-dua pasukan ni telah dibuktikan sejak dulu lagi. Sejak zaman Piala HMS Malaya, Piala Malaysia kemudian sejak Liga Semi Pro diperkenalkan. Seterusnya Liga Perdana dan kini Singapura atau Lions XII kembali menyertai Liga Super dan membariskan kebanyakkan player muda. Mengikut sejarah pasukan Red Giant iaitu Selangor pernah menjuarai Piala Malaysia sebanyak 32 kali dan kini memburu kejuaraan Piala Malaysia buat kali ke 33!!.. Kalau nak tau, Selangor adalah pasukan yang paling banyak kali menjuarai Piala Malaysia. Diikuti oleh pasukan Singapura sebanyak 24 kali.


Pertembungan antara Selangor lawan Singapura boleh dianggap umpama El Classico di La Liga. Pemain import terbaru Selangor, Basko Balaban menyifatkan perlawanan malam ni umpama perlawanan antara Dinamo Zagreb vs. Hajduk Zagreb yang digelar Eternal Derby di Croatia. Khabar angin bertiup kemungkinan Selangor akan menggunakan 100% tenaga pemain tempatan selepas Ramez Dayoub digantung 1 perlawanan dan Basko Balaban sampai skang belum sah diturunkan sebab ITC masih tak dapat dari team lama yang diwakili sebelum ni.


Macamana pun penyokong The Red Giant seperti SSFC dan UltraSel akan membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil dengan sorakan membunuh diorang. Diberitakan juga kebanyakan penyokong Selangor terutama sekali UltraSel akan memakai pakaian Hitam sebagai tanda berkabung di atas kematian bekas bintang Selangor tahun 80an dan tragedi rusuhan bolasepak di Mesir yang mengorbankan lebih dari 70 nyawa dan beribu-ribu lagi yang cedera.


Aku yakin Selangor akan meranapkan impian Lions XII dalam perlawanan Selangor vs. Lions XII malam ni....!!
Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More