Monday 13 August 2012

Berhati-hati Semasa Blogging.

Sejak aku mula blogging kat blog Pesta Irama Jiwa tahun lepas, aku perasan sesuatu yang tak berapa best dalam dunia blogging ni. Ada beberapa entri blog yang seakan ditulis dan disiarkan tanpa memperdulikan etika penulisan. Aku takde la cakap yang aku tulis blog ikut etika penulisan blog. Aku pun tak tau apa etika dalam penulisan blog ni. Cuma aku sentiasa cuba untuk berhati-hati semasa blogging.

Maksud aku aku cuba untuk bikin entri yang tidak menyentuh sesuatu yang lucah atau menyinggung seseorang. Sebab utama ialah aku tak nak aku akan dipersoalkan semasa di dunia dan di akhirat nanti terutamanya. Aku pernah pesan kat salah satu entri blog ni..kalau aku ada bikin entri yang mengarut macam entri blog lucah atau menyinggung sesiapa, tolong tegur aku. Aku yakin kebanyakkan blogger cuba menulis dan berkongsi dengan ikhlas serta dalam masa yang sama cuba untuk generate income melalui blog. Tak banyak, sikit harapan tu mesti ada kan...

Bila nak generate pendapatan melalui blog, kita kena hati-hati dalam menulis supaya pendapatan yang diperolehi tidak tergolong dalam kategori 'kotor'. Takkan nak makan dan sara keluarga dengan pendapatan 'kotor'. Yang paling utama kita takkan dipersoalkan dikemudian hari. Sebab kita akan dipertanggungjawabkan atas setiap perbuatan kita termasuklah penulisan kita diakhirat nanti.

Entri ni aku consider sebagai peringatan kepada diri aku sendiri dan juga bloggers lain...janganlah sebab nak kejar traffic yang tinggi sekaligus generate income melalui blog yang lumayan, kita sanggup membelakangkan etika dan garis keagamaan. Berhati-hati semasa blogging.....

Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More