Monday 2 July 2012

Tips Panduan Beli Kereta Baru.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Mungkin entri ni satu entri yang agak lapuk. Ramai yang dah bikin entri tips panduan beli kereta baru. Maklumlah banyak blog yang bagi panduan berkaitan kereta ni. Aku kongsi sikit panduan beli kereta baru berdasarkan pengalaman aku yang tak seberapa ni.

First, kenalpasti bajet. Maksudnya, berapa bayaran bulanan kereta yang mampu dibayar. Kena ingat, bayaran bulanan kereta tu adalah komitmen bulanan yang boleh menjangkau selama 9 tahun!!

Kedua, rujuk internet atau flyers yang selalu diedarkan kat peti surat rumah korang. Dalam entri ni aku rujuk kepada flyers. Call wakil jualan kereta yang edarkan flyers tu untuk set appoinment booking kereta. Digalakkan JUMPA WAKIL JUALAN DI SHOWROOM untuk pastikan proses jualan sah!!

Seterusnya bincang harga. Perkara yang perlu tau dalam proses perbincangan harga adalah HARGA JUALAN KERETA, OVERTRADE / OT (DISKAUN), INTEREST RATE dan BAYARAN BULANAN. Nanti aku bagi formula pengiraan bayaran harga bulanan kereta di akhir entri ni.

Itulah sikit panduan yang aku dapat kongsi dengan korang masa nak beli kereta baru. Lain-lain tu aku rasa korang pun tau... Test drive, tanya apa free gift akan dapat, promosi dan macam-macam lagi adalah perkara biasa yang korang mesti akan tanya secara automatik tanpa disuruh... Ok kat bawah tu adalah cara pengiraan bayaran bulanan kereta.

Pengiraan tu cuma contoh je..sebagai panduan..harga kereta dan interest rate boleh berubah.

Katakan interest rate setahun 2.6%.
Harga kereta RM77988.00
Tempoh pembayaran 9 tahun bersamaan 108 bulan.

9yrs interest : 2.6% x 9=23.4%

Harga kereta + interest 9 tahun / 108 bulan = bayaran bulanan kereta.

RM77988+23.4% / 108months(9yrs)=891.00

Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More