Monday 28 May 2012

Hari Gaji.

Salam sejahtera sekali lagi. Alhamdulillah bertemu lagi kita dan ada lagi update kat blog ni. Hari ni Insyaallah hari ni hari gaji kepada warga kerja swasta. Hari yang ditunggu-tunggu kepada semua. Warga gomen dah settle dah. Dah dapat gaji last week.

Ok..apa nak buat bila dapat gaji? Korang ingat lagi tak entri pasal apa nak buat bila dapat gaji? Korang tengok kat sini http://pestairamajiwa.blogspot.com/2012/03/apa-nak-buat-tiap-kali-dapat-gaji.html?m=1. Korang tengok first skali yang kita kena buat adalah simpan 10% daripada gaji bulanan sebagai financial freedom saving atau simpanan bebas kewangan.

Aku cadangkan supaya korang tukarkan wang simpanan bebas kewangan ni kepada emas. Kalau 10% daripada gaji korang tu adalah RM200, dapatkan emas dengan berat 1g. Buat cara ni secara konsisten. Cukup setahun dah ada 12g. Kenaikan harga emas minima adalah sebanyak 20%...!! Banyak tu..cukup 20 tahun kalau disiplin simpan 1g emas setiap bulan dah berapa banyak dah simpanan korang. Tu belum kira bila dapat bonus. Insyaallah setahun sekali dapat bonus boleh tukarkan duit bonus kepada emas. Dapat lebih emas tu.

Aku cakap ni sebab aku dah start buat. Aku tukarkan kepada 1g cincin emas GSR atau kalau ada lebih aku tukarkan kepada 1Dinar emas PUblic Gold. Aku dah buat kira-kira. Insyaallah, bila anak-anak aku nak sambung belajar aku tak perlu apply PTPTN.... Korang bila lagi? Bukan susah pun...kalau x sure korang boleh email aku... pestajiwa@gmail.com
Published with Blogger-droid v1.7.4

1 comments:

good advice bro.. akan cuba buat

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More