Thursday 16 August 2012

Karangan Budak Sekolah Rendah.

Tajuk Karangan : Saya Seorang Terrorist Sebenar.
Darjah 6 Anggerik.
Tidak melebihi 100 patah perkataan.

Nama saya Fauzi. Saya tinggal dekat dengan Nenek dan Atok saya Kg. Cheras Baru. Dekat Kuala Lumpur. Saya nak cerita pasal diri saya. Saya seorang terrorist sebenarnya. Nak tau kenapa saya cakap saya sorang terrorist? Baiklah, mari saya ceritakan.

Masa saya 5 tahun, saya dah pergi perang. Saya cakap ni betul sebab saya pergi perang dengan Sharil, dengan Abang Rasyid, dengan Abang Sepul. Saya selalu perang kat belakang rumah nenek saya. Senjata kami adalah tanah liat yang dah keras dan kering. Tanah liat kering yang kecik ialah peluru mesingan. Tanah liat kering yang besar ialah bom. Saya jarang guna bom sebab selalu saya tembak guna mesingan mesti kena tepat. Terror tak saya? Terror kan? Bila terror skit lagi, saya buat mesingan M16 pakai kayu. Atok saya ajar macamana nak buat. Kira atok saya pun terrorist la kan.

Bila umur saya 7 tahun, saya mula sekolah masuk darjah satu kat S.R.K Jalan Pasar kat Pudu. Saya masuk sekolah tadika 3 hari je masa umur 6 tahun. Lepas tu tak pegi dah. Terus masuk darjah satu. Terror kan? Saya sekolah kat Pudu tu sampai dah lima. Kat sekolah tu ramai budak Cina. Terror kan? Sebab tak ramai budak Melayu kat sekolah tu. Budak Cina kan terror Kung Fu, kira saya terror la sebab boleh kawan dengan geng Kung Fu. Tiap kali masa rehat saya akan main bola cop kat padang sekolah. Padang sekolah saya besar. Habis seluruh padang kami berlari sebab nak elak dan kejar budak lain yang nak kena cop tu. Terror kan? Setiap balingan saya mesti budak tu kena cop kat kepala. Padan muka. Terror kan?

Darjah 3 saya dapat main bola untuk Zon Pudu. Padahal saya tak main bola untuk sekolah pun. Saya terus main dengan budak-budak sekolah lain yang umur 10 dan 11 tahun. Terror kan? Kalau Atok saya tak dapat hantar saya pergi training bola kat padang sekolah, saya pergi training jalan kaki je dari Kg. Cheras Baru sampai Pudu. Jauh jugak tu. Kena lalu kubur, lalu Flet tinggi, lalu stadium badminton, lalu tokong cina lepas tu baru sampai kat padang sekolah saya. Terror kan sebab lalu kat kubur? Budak lain tak berani pun..

Bila umur saya dah 12 tahun, saya tinggal dengan Abah dan Emak saya pulak kat Taman Melawati. Abah masukkan saya kat S.R.K Taman Melawati. Sekolah tu campur budak lelaki dan perempuan. Masa sekolah kat Pudu dulu semuanya budak lelaki. Lagi sekali saya rasa saya terror. Yelah, sekarang saya dah ada geng perempuan pulak. Kira lagi ramai la bila lelaki campur perempuan. Boleh lawan geng Kung Fu pulak. Masa sekolah kat Taman Melawati tu, ada team bola nama Killer Bees. Saya dapat main dengan team Killer Bees. Team tu terror jugak. Semua team yang lawan Killer Bees semuanya kalah. Padan muka team lain sebab tak ajak saya join team diorang. Kan dah kalah..saya kan terror.

Akhirnya, saya nak tanya betul tak saya terrorist? Sebab saya tak boleh cerita lagi panjang. Cikgu cakap jangan lebih 100 patah perkataan. Ini pun dah lebih dah agaknye. Takpe, Cikgu tau saya terrorist. Takkan cikgu nak marah saya.

"Karangan ini adalah untuk Contest anjuran Abang Ensem dan Zarul Umbrella dan disponsor oleh Azri[Dot]My.

Pesanan utk penganjur " kalau saya menang, tolong bank-in terus ke akaun Brader ni. Beliau lebih memerlukan. Let's pray to #SaveJejai. INSYAALLAH.
Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More