Friday 24 February 2012

Kenapa Golongan Ultras Malaya Dikutuk





Wahh..!! Kalau tak silap aku persoalan ni timbul sejak kekalahan Malaysia ditangan Bahrain 3-2 masa game di Stadium Nasional Bukit Jalil. Ramai yang mula mempersoalkan dan kutuk bebudak Ultras Malaya. Aku tak dapat pergi game tu sebab sakit walaupun dah ada tiket masa tu. Aku pun sebenar pun tak berapa pasti kenapa golongan Ultras Malaya dikutuk. Aku cuba huraikan persoalan ni.







Game lawan Bahrain, Malaysia lead 2-0. Masa tu bukan saja seluruh stadium bersorak gembira. Aku yang sekadar tengok game tu kat rumah pun bersorak gembira. Sesekali tu aku cuba tangkap chants yang didendangkan bebudak Ultras Malaya. Aku rasa macam aku ada dengan diorang masa tu. Sama macam masa 3 game sebelum tu. Aku start follow diorang sejak game lawan Indo AFF Suzuki Cup. Itu pun lepas aku spot diorang masa game Malaysia lawan Vietnam. Masa tu aku cakap dengan geng aku untuk game lawan Indo kita kena join diorang. Tapi masa game lawan Bahrain, dalam tempoh 10 minit team Malaysia kecundang selepas Bahrain score 3 gol sebelum game tamat. Kecewa? Pasti kecewa. Siapa yang tak kecewa. Ramai yang kecewa. Tapi bebudak Ultras Malaya tetap menyanyi dan menari sehingga lampu stadium tutup. Walaupun aku takde kat situ masa tu, aku yakin itu yang diorang lakukan. Itu la kebiasaan yang aku tengok sejak aku join group diorang bersorak bagi sokongan sepanjang game.


Selepas tu, aku tengok ramai yang mula kutuk Ultras Malaya. Kenapa berseronok padahal Malaysia kalah? Tak sedih ke team Malaysia kena belasah? Dan persoalan yang paling pedih, bebudak Ultras Malaya tak solat ke? Sebenarnya, kami juga amat terasa bila pihak lawan menjaringkan gol. Umpama direntap juga jiwa kami. Rasanya sama macam kami juga pemain. Kecewa...tapi sebagai pemain, kita kena terus bermain. Kena terus berjuang. Itu la perasaan aku masa dengan Ultras Malaya. Aku kecewa..tapi aku kena terus bagi sokongan pada team Malaysia. Penyokong lain pun kecewa, sampaikan mula keluar stadium awal. Itu cara diorang. Cara diorang tunjukkan rasa kecewa. Tapi diorang tetap datang stadium bagi sokongan. Paling tidak pun, tengok kat tv. Perasaan bebudak Ultras dan penyokong atau peminat bolasepak Malaysia sama je. Sedih dan kecewa bila team kalah. Lebih-lebih lagi kalah dalam masa 10 minit selepas lead 2 gol. Pada aku, takde siapa yang boleh mempersoalkan cara sokongan masing-masing. Masing-masing punya cara tersendiri. Tak perlu aku huraikan lebih-lebih.


Lepas tu ada juga yang tanya bebudak Ultras Malaya tak solat maghrib ke? Eh...kenapa tuju bebudak Ultras Malaya je....sebab sejak aku join diorang ada juga budak Ultras Malaya yang jadi imam solat maghrib jemaah kat luar curva tu. Yang tak solat tu...hmmm...susah untuk aku komen. Yang aku boleh cakap ada ramai juga yang bukan golongan Ultras Malaya tak solat maghrib...


Ok la..gini je. Kalau boleh elok la kita elak dari kutuk mengutuk sesama kita. Masing-masing punya cara masing-masing sesama sendiri. Kita tetap menyokong team negara kita. Walaupun aku sendiri tak suka dengan cara membakar semangat atau menyokong dengan meniup vuvuzela, aku tetap kena terima. Sebab ikut cara masing-masing bagi sokongan asalkan kita appreciate perjuangan tak kira menang atau kalah. Itu kan lebih baik daripada tak menyumbang apa apa. Orang putih pun menyumbangkan tenaga bagi sokongan kat Team Malaysia.


Cuma aku harap yang bertanggungjawab dalam Ultras Malaya dapat tukar lirik yang meng 'anjing' kan team lawan. Aku rasa berdosa plak bila meng'anjing'kan team lawan yang ada saudara seagama dengan aku...aku tau korang pegang pada 'some don't like us but we don't care'... Tapi takkan kita nak Yang Maha Kuasa tak suka pada kita...ye tak?...


*gambar-gambar kali ni kredit kepada Wawan Faiz Dunia Sukan.
Published with Blogger-droid v1.7.4

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More